Grønt Forbrug

Følgende blogindlæg er en repost af et gæsteindlæg til Fairdig - Klimavenlige Færdigretter 17/02/17


Grøn omstilling kræver grønt forbrug

Mød August Septimius Krogh

Kender du August? Han arbejder med kommunikation hos LØS market, og så har han startet Better Habit, som sælger bæredygtige alternativer til garderoben. August har et grønt hjerte ligesom hans kollegaer fra LØS market – de arbejder nemlig på at mindske emballagespild.

Alle varerne i LØS market er økologiske, og så ligger Danmarks første emballagefri købmand på Danmarks første sociale handelsgade. Det er mange gode ting at være først med 

Nedenfor kan du læse Augusts gæsteblogindlæg og få inspiration til, hvordan du kan blive en del af den grønne omstilling.

Grøn omstilling kræver grønt forbrug

I en verden under stor forandring er det vigtigt, at vi husker, hvad der skal til for at bevæge os mod en bæredygtig fremtid. Vi overser dog ofte den allernemmeste og mest effektive måde at gøre det på.

Lad mig kort citere Leonardo DiCaprio fra hans nyeste dokumentar Before the Flood, der rammer en vigtig pointe i forhold til klimaforandringerne:

The only thing that we CAN do is control what we do next. How we live our lives. What we consume…
— Leonardo DiCaprio, Before The Flood

Citatet handler om selvindsigt og lysten til at ændre sig. Du og jeg ved sikkert godt, hvad vi burde gøre anderledes for at gøre verden lidt grønnere. Vi burde lade være med at købe visse ting eller gøre andre ting. Vi gør det dog alligevel, måske fordi vi altid har gjort det, eller måske fordi vi ikke orker at gøre noget ved det lige nu. Vaner er ikke sådan lige til at ændre på …

 

Det handler om motivation

Jeg tror, at det skyldes en manglende motivation til at ændre vores daglige forbrugsvaner og gøremål. Vi mangler simpelthen motivationen til at gøre det hele bedre! Vi kan forvente, at vores børn kommer til at vokse op i en verden, der er totalskadet af klimaforandringer, en milliard ekstra klimaflygtninge og en potentiel verdenskrig over de knappe ressourcer – men selv disse trusler er ikke motivation nok. For det er jo besværligt at leve bæredygtigt.

Men her glemmer mange, at det nok vigtigste element i forhold til rent faktisk at gøre verden mere bæredygtige er vores forbrug. Hvis vi stopper med at vælge konventionelle X, som vi altid har gjort, for i stedet at vælge bæredygtige Y, vil forskellen ske. Det er simpelthen SÅ simpelt! Det er dejligt at forbruge, og det vil jeg ikke bede dig stoppe med. Men tag lige og forbrug lidt grønnere, næste gang du køber mad, tøj, bil, hus, rejser eller andet.

Hvis vi begynder at tænke over, hvordan vi bruger vores penge mere bæredygtigt, kan der ske store ting. Ofte vælger vi dog økologien fra, fordi den er lidt dyrere, eller tager bilen i stedet for cyklen, fordi det blæser eller regner lidt. Måske vi køber tre ting, fordi der er tilbud, selv om vi kun skal bruge én eller to.

Forbrugerne har magten

Vi forbrugere har magten. Vi er markedet, og vi bestemmer markedet. Vi forbrugere udgør politikernes levebrød, og det er med vores vilje, at den politiske dagsorden ændrer sig. Der er nemlig ikke stemmer i at træffe beslutninger, der er upopulære hos majoriteten.

Det lyder simpelt, og det er det også. Vi skal nemlig bare ændre vores forbrugsvaner, og købe mere bæredygtigt. BARE!

Det er dog selvfølgelig ikke ‘bare lige’ at ændre sine vaner, men hvis du og jeg tænker en smule mere over, hvordan vi bruger vores penge i det daglige, så kan vi ændre verden en lille smule ad gangen. Det bliver heldigvis også nemmere og nemmere, da der kommer flere og flere spændende iværksætterinitiativer som eksempelvis Fairdig, der gerne vil hjælpe dig med at gøre det bæredygtige valg lettere og mere overskueligt.

Bæredygtige alternativer

Hos LØS market – en økologisk og emballagefri købsmandsbutik på Vesterbro i KBH – tror vi på, at vi kan ændre den måde, vi allesammen tænker på. Vi tror ikke på, at vi kan redde verden ved at sælge økologiske fødevarer uden engangsemballage. Men vi tror på, at vi kan ændre den måde, som almindelige mennesker tænker på. Det gør vi ved at tilbyde et bæredygtigt alternativ til den konventionelle måde at handle ind på.

Hver dansker genererede i gennemsnit hele 747 kg. plastikaffald i 2013, hvilket placerede os på en flot førsteplads i Europa (Rumænien lå i bunden med 272 kg. per indbygger). Hos LØS market ønsker vi at sætte fokus på dette ved både at italesætte mulighederne for en bæredygtig omstilling af hverdagens vaner, men også ved at tilbyde et reelt alternativ.

Der er brug for ildsjæle i den bæredygtige omstilling. Ildsjæle, der både italesætter problemstillingerne, men som også kommer med konkrete bud på, hvad du og jeg kan gøre anderledes. Jeg er i hvert fald træt af de små ‘husk at spare på vandet’- og ‘skift til sparepære’-tips og tricks. Det bliver for ukonkret, og vi har brug for nye og innovative løsninger, der tager fat i roden på problemet.

Men allervigtigst er det,  at du og jeg rent faktisk forstår, hvorfor det giver mening at bruge penge på bæredygtige initiativer. Hvorfor det giver mening at investere i økologi og bæredygtig energi. Når vi gør det, investerer vi i vores fælles fremtid, og det kan gøres ved blot at ændre den måde vi forbruger på.

Så tænk over hvad du bruger dine penge på, og hvor du bruger dem. De kritiske forbrugere sætter spørgsmålstegn ved eget forbrug og leder den grønne omstilling. Er du en af dem?

 

Af August Septimius Krogh, Kommunikation – LØS market